Lucia, en bref

Jag känner mig lite tvingad att skriva det här, för att tydliggöra Lucia à la Suède en France - Sainte Lucie.
 
Såhär gick det alltså till idag, i St Dominiques skolkapell. 
Vi gjorde två realtivt korta framträdanden, det första för gymnasiet och någon högstadieklass och det andra för yngre barn i maternellålder (2/3-6) och lågstadiet. Det gick ganska bra måste jag säga! Vi klarade stämmorna ganska bra, ingen svimmade eller satte eld på någon annans hår eller sjöng fel sång. Solon klarades galant, bland annat av Malin, även känd som isprinsessan, som strålade på "När det lider mot jul". Vi läser dikter och sjunger på både svenska och franska och vi har tomtar och stjärngossar och pepparkakor och tärnor och såklart Lucian. 
Och småbarnen var dödsgulliga och satt och gapade när vi kom in med ljusen och vita linnen och de applåderade efter varje sång, till och med mellan verserna på Stilla Natt. De var helt klart den bästa publiken. Efter att ha klätt på oss vantar och halsdukar tågade vi ut på skolgården och sedan vidare in i det franska lärarrummet där vi fick "bravo!" och blev filmade och jag var så stolt över Luciatraditionen. När det var slut på lussandet gick vi till matsalen där varm choklad och crossar (croissanter) väntade på oss och sen var lucia över för den här dagen. Nu väntar två tåg till, ett på lördag och ett på söndag och jag är så pepp på att värdfamiljen ska få se. De tror att vi firar vårat skyddshelgon (...?) och har ingen aning om vad som grejen. Lucia firas nämligen inte alls i Frankrike. Bild snodd från klasskompis med samma namns blogg, oups.
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0