Nästnäst sista torsdagen i Paris

Vaknade trots för få timmars sömn pigg (trodde jag då i alla fall) när klockan ringde 05.20 imorse, låg kvar lite i sängen ändå (hehe) och gick sedan och duschade. Det är så sjukt TROPISKT varmt i vårt badrum hela tiden! Som att kliva in i en djungel typ... Invigde nya knästrumpor, tog mig till skolan och hade svenska (...) och håltimme och åt pain aux raisins med Louise och frös om benen i lite tjockare strumpbyxor än i söndags. Sedan hade jag mentorssamtal med Jonna och efter det var det dags för småbarnstid i maternellen. Idag var de allihopa på teater i Lacordaire (stor samlingssal i skolan) så då knallade vi dit och tittade på den. Den handlade om att hitta jultomtens försvunna bok. Och jultomten också för den delen. Idag är det förresten Saint Nicolas, men det firar man inte så mycket här utan mest i norr.

Men tillbaks till sak. När teatern var slut gick jag och hade engelska och sedan åt vi mat. Kött med couscous och rataouille. Mandel-tosca-smörkräms-tårta. Jordgubbsyoughurt. Clementin. Sen rullade vi iväg och hade stormöte med hela SSP-gymnasiet och sen hade vi historia. Det var oproduktivt och inte så kul. Historian byttes till franska där vi var hela gymnasiet på föreläsning om Benin (ja, landet i Afrika alltså) i drygt en timme. Min inte alltför pigga hjärna var trött redan när den började och till slut blev det svårt att hålla ögonen öppna. Mina trogna vapendragare Samona och Toffsi piggade dock upp där de satt bredvid mig. Slutade tidigt, åkte och köpte glitter till naglarna, fick en sittplats på tramen (!!!!!) och åkte hem.
Promenerade i slow motion från tramen och kom hem till ett nästan tomt hus, småpratade med lillasystern som reciterade poesi igen och gjorde oboy och tog pepparkakor och satte mig här. Fick dock sjukt ont i magen av oboyen, det har hänt förut, börjar misstänka att den franska mjälken är lite mystisk i alla fall. Nu ska jag lyssna på en massa bra musik och försöka mig på att läsa klart "Candide" av Voltaire  och efter middagen ska jag gå och lägga mig och titta ikapp julkalendern. Jag orkar inte plugga idag, det kommer inte bli något gjort i alla fall känner jag på mig. Imorgon är det engelskakonversation med fransmännen på morgonen (tålamod...) och sedan körövning. Första luciatåget är ikväll också men där är jag inte med. Mitt första är på tisdag, för St Dominique. Passar på att nämna att jag har drabbats av en viss hemlängtan. Det ska bli ganska skönt att komma hem ändå tror jag. Nu ska jag sluta babbla, en kaka till er som orkade läsa allt! Bisous!

  Postat av: Tove

  Du är skyldig mig en kaka. Just sayin.

Svar: Indeed I am, jag tror du får ett helt kakpaket minsann!
Johanna Granberg

  2012-12-08 @ 16:02:47
  Postat av: Tove

  WHIIIII :'D

  2012-12-09 @ 11:46:01
  Postat av: FridaN

  Åh vetdu jag läser också candide, vad är oddsen :O

  2012-12-09 @ 18:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0